Uppskov på vinstskatt och separation

Hej, jag undrar om det när någon som vet hur skatteverket räknar om man säljer en gemensamt ägd bostad med vinst för att sedan köpa separata boenden?

Jag menar, givetvis kommer det boende jag köper själv vara billigare än det boendet jag sålt, men jag ägde ju aldrig hela villan utan bara halva. Ska jag räkna värdet på det nya boendet mot värdet på halva villan för att se hur mycket jag kan göra uppskov på av vinsten?

Din andel av bostadens försäljningspris ska vara lika eller lägre än den bostad du köper. Skulle du köpa bostad med en ny partner så är det din ägarandel som jämfört med förra bostaden. Om jag inte minns fel så måste köp och försäljning ske under samma kalenderår för att få skjuta upp hela skatten. Allt detta står väldigt detaljerat på skatteverkets hemsida för respektive blanketter så för att få svar på alla detaljer så är det bra att läsa in sig på dem.

Skatten är 22% och du får dra av för mäklararvde, styling och reparationsutgifter senaste 5 åren.

Jag har sökt en bra stund på skatteverkets sida nu och hittar ingen info alls om frågan jag ställer ovan.

Och att få uppskov med hela skatten är nog inte en möjlighet som ligger på bordet, men som jag förstår det från deras räkneexempel kan man få uppskov på delar av skatten även vid köp av ett billigare boende. Då gör det stor skillnad på om jag ska räkna på HELA värdet vid försäljning av det tidigare gemensamma boendet eller HALVA värdet då jag bara ägde halva och inte hela.

Alternativt då om jag och mitt ex ska räkna ihop värdet på våra två nyköpta bostäder att lägga mot värdet på den sålda villan. Men det verkar ologiskt skattetekniskt, de brukar väl vilja se skattebetalarna som individer.

Men okej, jag förstår dig som att det alltså bara är halva värdet av det gemensamma boendet jag ska använda och inte hela?

Ja, det stämmer som du säger att du kan skjuta upp en del av vinsten.
Här tror jag det finns mer information. Finns dokument beroende på om det är småhus/villa eller bostadsrätt. K5 och K6 heter de blanketterna och där står nog alla detaljerna till informationen kopplade till dessa redovisningsblanketter.

Här är nog en bättre sida med broschyrer.

Tack så mycket för engagemanget! Men jag läste allt det finstilta i blanketterna och hittar ändå inte vad jag söker, kan vara att jag bara är korkad helt enkelt.

Men räkneexempel då. Jag och en partner äger 50% var av ett hus. Vi säljer huset för 4 miljoner. Sen köper jag ett eget boende för 2 miljoner. Har jag då enligt skatteverkets räknemodeller köpt ett boende som är värt lika mycket som det jag bodde i tidigare, eller ett som är värt hälften så mycket?

Här är jag övertygad om att du kan skjuta upp hela vinsten. Anta att ni har kostnader för inköp, mäklararvode, reparationer för totalt 3 mkr och sålde för 4 mkr. Vinst 500 tkr per person. Skatt 22% på 500 tkr är 110 tkr. Om du vill skjuta upp denna skatt så ska det inte vara något problem att göra det för ett pris på 2 mkr. I så fall betalar du 2 500 kr per år (0,5% av vinsten före skatt är uppskovsräntan på).

Det var ett räkneexempel, inte de riktiga siffrorna, men jag uppfattar ändå ditt svar som att mitt 100% ägda 2 miljonersboende alltså skulle vara “lika dyrt” och inte “hälften så dyrt” som mitt 50% ägande av ett 4 miljonersboende.

Och uppskovsränta avskaffas väl nu.

Exakt, din gamla ägarandel jämförs med nya ägarandelen i nya bostaden.

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Uppskattas verkligen!

Så lite så. Privatekonomi är ett stort intresse jag har. När det väl ska deklareras så brukar skatteverket skicka de blanketter och broschyrer som man behöver för att redovisa försäljningen. Har du en digital brevlåda så tror jag det kommer där. Skatteverket är kunniga och trevliga att ha o göra med så tveka inte att ringa dem o fråga. Passa på redan nu innan du köper så du har lite koll. Kan vara svårt att komma fram till dem ju närmare deklarationsdags det är

Justja, det har du rätt i väl. Antar att det gäller för alla och inte för de som säljer efter det datum regeln införs.